Fiat Uno Club Holland Forumindex Fiat Uno Club Holland

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen 1.5 SX
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 12:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Klep staat nu zo, dat er alleen UITlaatgassen worden aangezogen.\r\nHele klep eruit gehaald, weer een nachtdienst . Uno start nu WEL, moeizaam maar starten.\r\nVolgens mij hoort de klep bij 20 grad Celcius alleen verse lucht aan te zuigen, en niet alleen warme lucht.\r\nKan het termokoppel defect zijn.\r\nGaat wel zwaar naar normale stand.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster


Geregistreerd op: 13 Aug 2003
Berichten: 2881
Woonplaats: Schijndel (NB)

BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 1:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij koude motor moet die klep inderdaad op 'uitlaatgassen' staan (is overigens de warmte van je spruitstuk die hij aanzuigt en geen echte gassen) en als de motor dan op temperatuur komt zet die thermokoppeling uit waardoor hij die klep verschuift naar 'buitenlucht aanzuigen'. Als die koppeling inderdaad defect is (wat vaker voorkomt) heb je eigenlijk alleen het probleem dat je carburateur kan bevriezen onder het rijden (bij koud weer). \r\n\r\nDe startproblemen die jij hebt lijken me niet door deze klep te komen aangezien je met starten over het algemeen stil staat Wink\r\n\r\nGroeten,\r\n\r\nBart
_________________
Uno Turbo Project (1992) -> www.roestemmer.nl\r\nFord Focus 1.6 16v Futura Wagon (2005)\r\nFiat Punto 1.2 16v HLX 5deurs (2000)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Ma Dec 19, 2011 7:08 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Klep gisternacht verwijderd.\r\nStarten gaat nu gewoon goed, zowel warm als koud.\r\nMotor loopt ook veel mooier.\r\nLIJKT erop dat het probleem verholpen is.\r\nKlep heeft waarschijnlijk al jaren fout gestaan, dus alleen warme lucht aanzuigen.\r\nVermoed dat de inspuiting de weg kwijt raakte, motor warm en lucht ook warm.\r\nMoet dus een nieuwe klep hebben. Morgen maar ff bij de Fiat dealer langs.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Ma Dec 19, 2011 8:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelf rijd ik al jaren met een SX met een open K&N lucht filter, dus niks klep problemen\r\nAls het -20 vriest is de startlucht ook -20\r\nals de motor even loopt, wordt het vanzelf lekker warm onder de kap.\r\nen tijdens het rijden heb je er totaal geen last van.\r\nKlep weg laten en ook de zwarte plastic ribbel slang weg halen.\r\n\r\nkan een SX prima tegen
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Vr Dec 23, 2011 2:51 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Laat de klep eruit., en dop de opening af.\r\nBedankt voor de info Marco.\r\n\r\nWaarom de geribbelde slang eraf halen?\r\nBetere aanstroming?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dennis
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 02 Aug 2004
Berichten: 1971
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2011 11:38 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Die grootte zwarte geribbelde slang komt achter de bumper uit waar waarschijnlijk niet eens die drie ovale gaten in de bumper zijn uitgesneden. lol \r\nAls die slang is kan er een berg lucht door de gril naar binnen Wink\r\n\r\nGroeten, Dennis
_________________
Fiat Uno 75 mk2 // Fiat Uno x mk1 // Fiat Punto 60 mk2
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Di Dec 27, 2011 8:55 am    Onderwerp: Reageren met citaat

de slang weg laten om de de koude lucht aanstroom / zuig te verminderen\r\nje zuigt dan lucht aan uit het motorcompartiment.\r\nIs allemaal niet zo spannend bij Unotje,s\r\n\r\n\r\nHeb alleen ooit bij mijn 1000 carb uitvoering een bevroren carburateur gehad.\r\ndat was bij ong 1 a 2 graden.\r\nAls het echt vroor had die daar weer geen last van.
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Za Dec 31, 2011 2:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dennis, klopt, zitten geen inlaatgaten in de bumper,\r\nde maker was dus een stumper. lol \r\n\r\nMarco,\r\nbeide slangen los gemaakt,\r\nstraks, na mijn werk testen wat er gebeurd.\r\n\r\nLijkt mij goed te gaan. Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 10:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Helpers op dit Topic, dank dank \r\nen uiteraard allen die dit lezen:\r\n\r\nHet Allerbeste voor 2012, met veilige probleemloze kilometers.\r\n\r\n\r\nBeide slangen eraf, Uno doet het prima.\r\n\r\nVolgende puntje,\r\nmotor loopt niet mooi rond de 2000RPM, vooral bij vocht en koude motor.\r\nSlang tussen inlaat en Digiplex vervangen door een dikkere, en beter, goed vast gezet.\r\nEen hele verbetering, maar niet perfect accelereren vanaf 1800RPM.\r\nBoven 2200RPM Prima..Rond 2000RPM schakelt de ontsteking naar een andere curve.\r\nIemand een idee?\r\nKlepstand potmeter eens schoon maken??
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Wo Jan 04, 2012 11:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

In de digiplex zit ook een vacuum potje.\r\nHet kan zijn dat deze ook hemelen is. is natuurlijk geen nieuwe meer.
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2012 1:57 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Marco,\r\n\r\nkan ik dat vacuumpotje open maken?\r\nIs er te meten aan de digiplesvacuumpot?\r\nOf moet ik gehele digiplex vervangen?\r\n\r\nCor.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2012 9:02 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb er ooit 1 open gemaakt maar het kwam neer op een complete vervanging.\r\ntest is het zelfde al een vacuumpotje even aan het tutje zuigen.
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2012 7:36 am    Onderwerp: Reageren met citaat

OK, gewoon afblijven dus\r\n\r\nIk kwam er achter dat de slang,\r\ndie de naar de buitenlucht gaat,\r\nzit aan de injector, afgestopt was.\r\nWaarom?\r\nHeb de slang er dus maar afgehaald.\r\nIs, volgens OLving aanzuig van atmosferische lucht.\r\n\r\nWat is het doel van deze aanzuig?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2012 10:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

? injector zit in het gasklephuis\r\n\r\n\r\n\r\nmijn open opstelling
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster


Geregistreerd op: 13 Aug 2003
Berichten: 2881
Woonplaats: Schijndel (NB)

BerichtGeplaatst: Za Jan 07, 2012 9:32 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Is dat voor betere koeling, zonder motorkap rijden? lol
_________________
Uno Turbo Project (1992) -> www.roestemmer.nl\r\nFord Focus 1.6 16v Futura Wagon (2005)\r\nFiat Punto 1.2 16v HLX 5deurs (2000)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Dennis
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 02 Aug 2004
Berichten: 1971
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2012 8:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bart schreef:
Is dat voor betere koeling, zonder motorkap rijden? lol
\r\n...had snel een euro nodig lol
_________________
Fiat Uno 75 mk2 // Fiat Uno x mk1 // Fiat Punto 60 mk2
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2012 11:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dennis schreef:
Bart schreef:
Is dat voor betere koeling, zonder motorkap rijden? lol
\r\n...had snel een euro nodig lol
\r\n\r\nKap is 2 Euro
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2012 10:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het vervolg:\r\naanzuigslang met filtertje op de injector gezet,\r\nzoals op alle tekeningen van de injector staat.\r\nLoopt mooier nu, nog niet 100%.\r\nGioster ruim 100km gereden, top 140km/uur, kan harder,\r\nmaar dat kan ook duur zijn ivm flitsen enzo. Cool \r\nNa stop motor, 3 minuten later, gestart OK.\r\nNa een uur weer vertrekken, niet starten, starthulp erin gespoten en starten.\r\n1/2 uur gereden, 3/4 uur uit gezet, ff lunchen, en niet starten.\r\nMet starthulp weer wel, en na 1/2minuut prima lopen.\r\nRaRa?\r\n\r\nNog een vraag: wat is het effect van een slechte lambdasonde op het lopen/starten??\r\n\r\nWe gaan rustig maar gestaag, met jullie hulp, verder.\r\nMoet gewoon weer betrouwbaar worden..\r\n\r\nHoeveel 1.5SX-en type 1 zijn er nog in de club, en dan oorspronkelijke?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2012 4:37 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedoel je de brandstof leidingen?\r\nop het gasklephuis?\r\nje hebt geen zuig kant maar perskant vanaf de brandstof pomp\r\nZit het brandstof filter goed om?\r\nDe slangen goed om? , ja hij rijdt zelfs met de slangen verkeerd.\r\nLambda sonde test, stekker los en rijden.\r\nHoor je pomp druk opbouwen als het contact aangaat? even zoemen stopt dan.\r\nEn met een klein beetje gas geven ? start hij dan niet?\r\nBij mij is de stappen motor niet vers meer werkt wat vertraagd als hij koud is.\r\n\r\nEn ik geloof dat er nog 2 originele 1.5 frikandel series rijden een blauwe (niet zo origineel meer) een een Grijze.
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
shivan
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 19 Aug 2003
Berichten: 785
Woonplaats: Koewacht

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2012 5:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ook nog een witte marco die staat als goed is op bekend plekje voor je lol Owja daar zit geen injectie troep meer op. \r\n\r\nLamda sonde kan je ook meten met een volt meter. Op de dc stand. Sonde loskoppelen Motor warm laten draaien en op 1 van de draden moet tussen de 0 en de 1 volt komen. Als de motor goed draait zit de waarde rond de 0,4 a 0,5volt Dit is dus simpel om te testen. Hou er wel rekening mee dat de sonde alleen werkt als deze boven de 250 graden is. Succes\r\n\r\ngroetjes\r\n\r\nShivan
_________________
Vervoer wat we hebben\r\nFiat bravo 2.0 16v multijet sport+\r\nFiat ducato maxi 150 multijet (werkbus)\r\nLege plek in de garage voor ??????????\r\nFiat chinquecento sporting abarth 1998\r\nkoga fiets
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Daniel
F.U.C.H. lid/Moderator


Geregistreerd op: 23 Nov 2004
Berichten: 2582
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 11:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Is niet de lambdasonde. Kun je uitsluiten. \r\n\r\nKen het probleem, kreeg het niet opgelost, maar het was niet de lambda, een nieuwe bracht geen oplossing.
_________________
Daily Driver 1: Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Diesel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
shivan
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 19 Aug 2003
Berichten: 785
Woonplaats: Koewacht

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2012 12:12 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt mij ook sterk dat de lamda sonde kapot is. Kan altijd natuulijk alleen zal deze wel starten en zal deze op noodloop gaan lopen. 1 ding is wel zeker als deze niet wilt aanslaan komt omdat de inspuiteenheid niet inspuit. Dit kunnen veel dingen zijn zoals Brandstofpomp, Injector vervuilt, Temp sensor, Computer, brandstofpomp relais, enz. Dit is een leuke storing om te zoeken. Mocht deze niet starten is het wel het gemakkelijkste om dingen door te meten. Haal de brandstofpomp eens uit de tank en kijk eens in de tank. Het zou kunnen dat deze vol zit met troep. Door lang stilstaan met weinig brandstof krijg je vaak roest vorming. Succes!!!\r\n\r\ngroetjes\r\n\r\nShivan
_________________
Vervoer wat we hebben\r\nFiat bravo 2.0 16v multijet sport+\r\nFiat ducato maxi 150 multijet (werkbus)\r\nLege plek in de garage voor ??????????\r\nFiat chinquecento sporting abarth 1998\r\nkoga fiets
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2012 6:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Oke, lambdasonde dus niet vervangen.\r\nEerst maar en vers brandstoffilter erin doen.\r\nDaar zit wellicht vuiligheid in na 3 jaar stilstaan.\r\n\r\nPast de injector van een 1.4 type2 in mijn SX type 1?\r\nKan ik die eens wisselen en kijken wat dat doet.\r\n\r\nAlleen het warme starten blijft nog een probleem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 12:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Past.\r\neven goed kijken en je weet hoe je het hele gasklephuis omzet.\r\n\r\nAls je veel met Lego (of treintjes) hebt gespeeld gaat dat vast wel lukken
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 7:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Marco,\r\n\r\nik ben opgeleid voor scheepswerktuigkundige, en heb ongeveer 7 jaar gevaren als machinist.\r\nEn was met LEGO en Meccano handig. Mijn Guzzi's repareer ik ook zelf, dus goede hoop dat ik dat kan. lol \r\n\r\nHeb brandstoffilter vervangen, kwam gewoon zwarte derrie uit.\r\n\r\nVraagje: na aanzetten contact gaat de brandstofpomp ongeveer 3 sekonden draaien en stopt.\r\nKlopt dit? Ik kan in de schema's geen timer of drukschakelaar vinden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster


Geregistreerd op: 13 Aug 2003
Berichten: 2881
Woonplaats: Schijndel (NB)

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 8:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klopt, hij bouwt dan even druk op. Als je doorstart gaat de pomp weer lopen.
_________________
Uno Turbo Project (1992) -> www.roestemmer.nl\r\nFord Focus 1.6 16v Futura Wagon (2005)\r\nFiat Punto 1.2 16v HLX 5deurs (2000)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 11:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bart, dank voor je snelle antwoord.\r\nWaar wordt de druk dan gemeten,\r\nof komt de sturing uit de electronica boix, de digiplex?\r\nMisschien is de druk wat laag,\r\nzal een metertje zoeken en die eens aansluiten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster


Geregistreerd op: 13 Aug 2003
Berichten: 2881
Woonplaats: Schijndel (NB)

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 11:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij komt de sturing uit de digiplex en pompt hij een vaste tijd. De benzine loopt rond dus de drukregelaar in de injector zorgt voor een correcte maximale druk.
_________________
Uno Turbo Project (1992) -> www.roestemmer.nl\r\nFord Focus 1.6 16v Futura Wagon (2005)\r\nFiat Punto 1.2 16v HLX 5deurs (2000)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Marco B
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 18 Aug 2003
Berichten: 2082
Woonplaats: Kaatsheuvel

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2012 12:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Goh die ken ik er nog een swk
_________________
Als er schroefdraad op zit kan je het altijd weer terug zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
corbas
F.U.C.H. lid


Geregistreerd op: 08 Apr 2006
Berichten: 253
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2012 4:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gisternacht, na het werk, het filter, thuis, doorgezaagd.\r\nWas helemaal zwart van binnen, en dat na ongeveer 1000km.\r\nToch veel vuil in de tank/leidingen.\r\nMorgen reserve filter halen.\r\n\r\nMet het verse filter lijkt de hik/stotteren/inhouden bij 2000RPM ook weg te zijn. Hoe kan dat??\r\nGewoon te kort brandstof bij overschakelen naar andere ontstekingscurve??\r\n\r\nUno loopt nu erg mooi. Goede berichten dus. Very Happy \r\n\r\nps. Die andere originele SX, ook bij de club????
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.