Fiat Uno Club Holland Forumindex Fiat Uno Club Holland

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Na 13 jaar in garagebox gestald zit versnellingspook vast

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
robert1701
Geen lid

BerichtGeplaatst: Za Jul 08, 2017 2:09 pm    Onderwerp: Na 13 jaar in garagebox gestald zit versnellingspook vast Reageren met citaat

In 2001 heb ik een Uno60 van 1987 van een trip naar de schroothandelaar gered.

Ik heb ermee gereden tot in 2004, maar wou er zeker nog geen afscheid van nemen, want het is een fantastisch autootje en heb hem toen gestald in een garagebox.

Gisteren moest ik plaats maken om aan een andere auto te werken en heb ik hem verplaatst naar een andere garagebox.
Na 13 jaar stof en roest verzamelen ziet hij er niet uit, maar... een nieuwe batterij en 1 tik en hij startte. Dit mede doordat hij op LPG draait.

Maar ik kreeg hem eerst niet in versnelling. De pook wou niet bewegen. Na wat aandringen krijg ik hem moeilijk in de versnellingen, maar ik heb hem op eigen kracht kunnen verplaatsen.

Ik heb er nog niet verder naar gekeken. Heeft iemand al zo'n probleem gehad na lange stilstand?
Is het het mechanisme van de pook dat "plakt" of zou het de versnellingsbak zelf zijn?

Laatst aangepast door robert1701 op Ma Jul 10, 2017 3:57 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
F.U.C.H. Bestuur/Webmaster

BerichtGeplaatst: Zo Jul 09, 2017 10:33 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk is de overbrenging onder je subframe (ik ga er van uit dat het een ondergeschakelde bak is) een beetje vast gaat zitten door roest of vervuiling. Even onder de auto gaan liggen terwijl er iemand de pook beweegt en je ziet vanzelf wel wat er mis is. Eventueel wat WD40 op de kogelkoppelingen spuiten om te kijken of dat scheelt.

Succes!

Bart
robert1701
Geen lid

BerichtGeplaatst: Ma Jul 10, 2017 4:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de tip.
Als ik dat in orde krijg, kan ik hem gemakkelijker verplaatsen.

Ik weet niet wanneer ik terug aan het Uno'tje kan werken, want ik heb eerst nog veel anders te doen.

De Uno60 moet een nieuwe koppelingset krijgen en het vliegwiel moet eraf om de oliedichting van de krukas te vervangen. Aan de andere kant is ze al vervangen.
Ik ben wel van plan om de motor/versnellingsbak combinatie daar ineens volledig voor uit te heffen. Dan kan ik alles opkuisen, vervangen wat nodig is en ook een likje verf geven.

Ik vraag me af of ik, na 13 jaar stil te staan, niet best de cilinderkop eraf haal om de kleppen terug te roderen met polierpasta.
Ik heb heb een Opel Omega A 2.0i van 1990 en daar heb ik de originele motor uit moeten halen vanwege een defecte koppakking. Omdat ik er ineens wat meer werk wou aan doen, heb ik er voorlopig een andere motor ingelegd die hier een jaar of 6 in de garagebox heeft gelegen.
Nu is er olie beginnen lekken in de 2de cilinder, waarschijnlijk langs een klepsteel. Een blauwe wolk telkens ik vertrek en stinken voor wie achter mij rijdt en telkens uitvallen van de 2de cilinder tijdens het rijden. Deze motor was in orde toen ik hem 6 jaar geleden uit mijn andere Omega gehaald heb en nu...

Ik heb dan eens naar de kleppen gekeken van de andere motor die nog niet lang uit mijn Omega komt en de klepppenranden zijn al geoxideerd.
Een vochtige garagebox met lekkend dak is niet ideaal dus. Zo maar vlug een gebruikte (tweedehands) motor in je wagen gooien zonder enige revisie lijkt me toch geen goed idee te zijn.

Ik heb hier nog drie V4 Ford 17M motoren die nog van mijn vader geweest zijn en hier al meer dan 20 jaar liggen. Die zullen dan ook eerst open moeten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fiat Uno Club Holland Forumindex -> Motorische vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: